Állatasszisztált terápia

Állatasszisztált terápia

Iskolánkban a 2006-2007-es tanév kezdete óta új pedagógiai módszerként alkalmazzuk az állatasszisztált terápiát, közkedveltebb nevén a kutyaterápiát.

Jelenleg hetente két alkalommal célzottan erre a feladatra kiképzett kutyák érkeznek hozzánk, õk a terapeutával és a gyermekcsoportot tanító pedagógussal együtt vesznek részt a foglalkozásokon.

A kutyák olyan kiképzésben részesültek, amely alapján gyermekcsoportban nyugodtan viselkednek, tűrik a gyerekek esetleg kicsit durvább mozdulatait, simogatását. Hirtelen mozdulatokra, kiabálásra, váratlan helyzetekre is nyugodtan, kiszámíthatóan reagáló állatok, a gyerekek utasításaira figyelnek, engedelmeskednek nekik.

Az idei tanévben elsõsorban az óvodában, alsó tagozaton, foglalkoztató tagozaton és az autista csoportban alkalmazzuk a kutyaterápiát, de ügyelünk arra is, hogy felsõ tagozatos diákjaink se maradjanak ki a „kutyázásból”.

Jelenleg a kutyák néhány tanórán is részt vesznek: a pedagógus a terapeutával egyeztetve tervezi meg az órát, a témához kapcsolódó feladatokat.

Videók:

Kapcsolattartóink:

NEO (www.segitokutya.net) – Wallner Viktória (tel: +36-30-942-1525)

Tordasi KÁTO Egyesület (www.allatterapia.hu) – Varga Éva (tel: +36-70-364-6301)

 

Miért jó és hatékony a kutyaterápia?

Az állatokat a legtöbb gyermek szereti, szeretne velük kapcsolatot teremteni. A kutyán keresztül a legzárkózottabb gyermekhez is közel kerülhetünk, a kutya simogatása önmagában véve is terápiás hatású, hiszen az állat minden körülmények között készségesen és feltétel nélkül visszaadja a rá irányuló szeretetet. A túlmozgásos, agresszív gyerekeket nyugtatja, csillapítja.

A foglalkozásokon a gyerekek irányítják, mozgatják a kutyát. Az állat rövid, határozott utasításokra reagál, így a gyerekek a siker érdekében jobban figyelnek, összpontosítanak. Amikor sikerül az állatot irányítaniuk, önbizalmuk, magabiztosságuk növekszik.

A nem, vagy nehezen beszélõ, kevésbé mozgékony gyerekeket is motiválja, cselekvésre, beszédre készteti a kutya, az állattal való kapcsolatteremtés vágya.

Milyen feladatokat végzünk a kutyával?

A gyermekek fõ motiváló eszköze a játék, játéktevékenységben minden gyermek szívesen vesz részt.

Kutya segítségével játszhatunk:

  • – mozgásos utánzó játékokat (Csináld azt, amit a kutya!),
  • – memória és figyelemfejlesztõ játékokat (kutya vezetése berendezett pályán, akadályok bõvítése).

Fejleszthetjük a testsémát: simogatjuk, érintjük a kutya testrészeit, szerveit, azonosítjuk önmagunkon, lerajzoljuk a kutyát stb.
Számolásos és nyelvtani feladatokban is segít a kutya. A feladatok sokszínûsége csak a foglalkozást vezetõk kreativitásán múlik.

A kutyaterápia, mint nevelõ eszköz

A foglalkozásokon alapvetõ követelmény a tolerancia, társainkra és a velünk dolgozó kutyára való odafigyelés. A kutyával való együttmûködés az önfegyelmet is erõsíti. Nagyon sok gyermek szeretne kutyát tartani, vagy már van kutya a családban.
Ezért fontos, hogy a foglalkozásokon a gyerekek információt kapnak az állatok megfelelõ tartásáról, sõt, gyakorolhatják is azt.

Megismerkednek az állat napirendjével, szokásaival:

  • – etetés
  • – sétáltatás
  • – játék
  • – egészségügyi ellátás
  • – szõr ápolása stb.

Megtanulják, hogy az állattartás komoly felelõsség, ami sok örömöt ad, ugyanakkor számos feladattal is együtt jár.

Iskolai kapcsolattartó: Szilvás Mónika tanító
Tel./Fax: (36-1) 388-2144